Dagsarkiv: mars 15, 2011

Vårpigg unghäst & säkerhet

Pigga Amon är stundtals som en kombination av en oljad blixt och ett krutpaket när vi rider ut. På ett ungefär 🙂 Han är positiv, framåt, ung och stark! Igår när vi var ute och red visade han skogen ett färgglatt spektrum av passage, galopp, piaf och taktande – på samma gång! Underbara häst.

Och Tindra är en himla klippa. Hon är superduktig och ligger generellt tre meter bakom Amon hela tiden. Vi red ut länge i ett lugnt tempo – även fast Amon såklart har synpunkter på det och vill dra upp farten 🙂 men de fläckiga partierna med is gjorde att vi tog det lite extra lugnt.


Vi är båda lite möra idag.


I söndags fick jag besked om att Micaela, en av mina bästa vänners dotter, hade varit med om en ridolycka med deras unghäst Ouzo. Ouzo, som är i samma klass som Amon, hade förmodligen blivit skrämd av något och Micaela, som är en superduktig ryttare, hade flugit av då Ouzo bockade och fullkomligt skjutit rygg. Oron var stor medan de var på akuten St:Göran, men tillslut kunde vi pusta ut efter röntgen då det visade sig att hon iallafall var hel i kroppen. Men – hon gjorde illa sig rejält i ansiktet och i ena benet.

Samma dag sprang jag in i kära gamla hundvänner från Vasastantiden. En av dem, Gunilla, är akutsyster i helikopterambulansen och jag kunde inte låta bli att fråga om hon åker på många ridolyckor. Svaret var ganska väntat – de åker på många ridolyckor och hon frågade i samma veva om jag har säkerhetsväst på mig då jag rider. Hm… det har jag ju inte riktigt haft…

Jag tyckte tecknen var rätt tydliga den dagen så igår inhandlades självklart en säkerhetsväst som åtminstone skyddar rygg och bröstkorg om jag åker av. Peppar, peppar… 🙂 Jag kunde inte låta bli att köpa nya pikeurbyxor heller eftersom mina gamla har blivit något mindre av någon märklig anledning.

Jag hade även ett möte i nya lokalen under gårdagen med förvaltaren, entreprenören och försäkringsbolaget och som det ser ut nu kan Dogma flytta in den 15 april vilket jag ser fram emot massor!

Fyra olika hundar fick jag också träffa under privat träning; en mysig golden vars matte ville bättra på inkallningen lite, en härlig terrierblandning där vi fokuserade på stresshantering, två underbara omplaceringshundar där vi bollade lite av det mesta. Fina hundar!

Ha en fin dag i solen!

Lämna en kommentar

Under Dogma, Häst & Hund, Privat träning/konsultation, Tindra