Dagsarkiv: februari 10, 2011

Hund och häst

Peuh! Att hänga med i vilde Amons tempo ute kräver kondis! Och jag arbetar på saken… 🙂 Varför då inte åka lite snålskjuts på hans starka rygg under våra långturer? Jo, eftersom både jag och Tindra håller på att lära känna honom vill jag ”känna på honom” från marken först innan jag sitter upp. Jag vill veta vad han reagerar på ute, hur han beter sig och eventuella rädslor innan jag rider ut med honom i sällskap med Tindra. Han är ung, vild och härlig! Jag har stor respekt för 500 kg kraftpaket med is under hovarna.

Jag har ridit till och från under hela mitt liv och Tindra var med mig under flera år då jag var medryttare på ett sto ute på Lidingö. Det är häftigt att se den boskapsvaktande rottweilern i sitt rätta element. Att driva och valla ingick i rottweilerns ursprungliga arbete och hon sköter sitt jobb galant.

Rottweilern räknas som en av de äldsta raserna och härstammar från molosserhundarna i romarriket. Legionerna använde de stora mastiffliknande hundarna till att vakta, driva och valla boskap när de färdades fram under sina räder. De skulle vakta lägren mot tjuvar, men också mot skarpa rovdjur såsom björn och varg.

Rasen rottweiler började ta sin nuvarande form i Tyskland där denna allsidiga boskapshund blev mycket populär och år 1897 formulerades den första standarden för rasen. Rottweilern var nu en ovärderlig hjälp till slaktare och handelsmän som arbetade med boskap. Den inte bara vaktade och drev boskap, men användes också som draghund.

Tindra tar sin roll som ”drivande hästhund” på – tillsynes – allvar och det verkar inte finnas mycket skulle kunna störa henne eller få henne att lämna vår sida. Hon kan göra en avstickare för att rulla sig i snön eller stanna vid någon intressant lukt, men annars gör hon precis som en rottweiler i sitt rätta element gör – att färdas i sällskap och i samspel med boskap. Ursäkta vilde herr Amon – i sällskap av häst!

Om du funderar på att ta med hunden på hästturer så rekommenderar jag varmt att börja från marken, dvs ha hunden lös och att hästen leds – även fast du känner hästen sedan innan. Förutsättningarna är ju förstås att hunden har absolut lydnad och inte sticker på vilt, går fram till andra hundar eller människor. Den ska också fullt acceptera hästen samtidigt som den bör ha total respekt och hålla sig undan hovarna. Den måste lyssna bra till dina önskemål såsom att komma upp på en viss sida, komma på inkallning etc. Följsamhet runt hästen är enklast att träna från marken, men grunderna behöver du och din hund givetvis träna på egen hand i lugn och ro innan. (Välkommen på kurs hos Dogma he, he!)

Ha en underbar tur i skogen!

Lämna en kommentar

Under Dogma, Häst & Hund